De voordelen van verhuren bij Micazu

Veelgestelde vragen

Kan ik mijn vakantiehuis aanmelden bij Micazu?

Leuk om te horen dat je interesse hebt om te verhuren via Micazu! Micazu verwelkomt allerlei vakantieaccommodaties en tweede woningen. Het enige wat je nodig hebt om te verhuren via Micazu, is een Europees bankrekeningnummer. Bankrekeningen buiten de EU voldoen niet aan de Nederlandse wet- en regelgeving omtrent betalingsverkeer en kunnen daarom niet worden geverifieerd door ons betalingsplatform. Tevens dient jouw vakantiehuis minimaal 4 weken beschikbaar te zijn. 
 
Kan ik meerdere vakantiehuizen aanbieden op Micazu?
Ja, dit is mogelijk. Voor elke aangeboden ruimte (vakantiehuis, studio, kamer etc.) moet je wel een aparte advertentie te maken. Je beschikt namelijk per advertentie maar over één boekingskalender waarin je de beschikbaarheid van één accommodatie kunt tonen.
 
Ik zie dat jullie niet adverteren in het land of de regio waar mijn huis staat, kan ik mij aanmelden?
Ja, dit is mogelijk. Zodra je jouw huis in een nieuw land of regio toevoegt, wordt dit automatisch toegevoegd in ons aanbod.
 
Ik wil voor iemand anders verhuren, kan dat?
Ja dat is mogelijk. Hiervoor moeten we wel schriftelijk toestemming mét bewijs van eigendom ontvangen van de eigenaar van het huis. Wanneer jij aangeeft als beheerder te willen verhuren, zullen wij jou en de eigenaar van de accommodatie vragen om een beheerovereenkomst in te vullen. 

Wat zijn de kosten voor het verhuren via Micazu?

Om te zorgen dat alles op Micazu soepel en veilig verloopt en de kosten van onder andere onze klantenservice en de marketingkosten te dekken, brengen we commissiekosten in rekening. Dit doen we nadat een boeking is geaccepteerd.  Micazu berekent een commissie (10% ex. btw) over de totale huursom van een geaccepteerde boeking. De commissie wordt automatisch ingehouden op de uitbetaling van de restbetaling die je van ons ontvangt. De totale huursom bestaat uit de kale huursom plus alle verplicht te betalen bijkomende kosten bij de boeking. Er wordt geen commissie berekend over (toeristen)belastingen en de borgsom.
 
Waarom zijn de prijzen exclusief btw?
We berekenen het percentage BTW tarief van het land waar de verhuurder woont. Omdat we dat niet op voorhand weten en de percentages verschillen per land, kunnen we dat niet incl. btw vermelden.

Kan ik mijn Micazu kalender koppelen aan de kalender van een andere website?

Als je via verschillende websites verhuurt, dan herken je wellicht het probleem dat je meerdere boekingskalenders moet bijhouden. Het is mogelijk om je Micazu boekingskalender te synchroniseren met externe kalenders door middel van een kalenderkoppeling.

Met behulp van de kalenderkoppeling kun je externe kalenders van bijvoorbeeld HomeAway of Airbnb importeren. Ook kun je jouw Micazu boekingskalender exporteren naar andere websites. Zo wordt het bijhouden van de verschillende kalenders een stuk eenvoudiger!

Micazu maakt gebruik van een iCal koppeling. Je kunt alleen de kalender synchroniseren met een kalender van een andere website als die ook het iCalender-format ondersteunt. Je kunt bij de andere websites of kalendermanagers navragen of zij hiermee werken.

Ik wil mijn huis verkopen, kan dat ook bij jullie?

Ja, dat kan! Klik hier voor meer informatie: www.micazu.nl/vakantiehuis/verkopen/ 

Wat is het Online betaalplatform (OPP)?

Alle betalingen worden verwerkt via de stichting van Online Payment Platform, Online Payments Foundation (OPF). OPF verzorgt de veilige en betrouwbare afhandeling van betalingen. Zij doen dit ook voor o.a. Marktplaats, ANWB en PostNL.

Hoe wordt de betaling tussen huurder en verhuurder geregeld?

Om huurders veilig te laten betalen met betaalmethodes als creditcard, iDEAL, Mister Cash en Sofort, hebben wij een koppeling met Online Payments Foundation gemaakt. 
Nadat jouw persoonlijke gegevens zijn geverifieerd door Online Payments Foundation, kun je zelf alles instellen om betalingen van huurders te ontvangen zoals jij dat wilt. 
De huurder ontvangt vanuit Micazu e-mails met een betaallink om veilig online de betaling voldoen. 
 
Wanneer ontvang ik de aanbetaling en restbetaling via het betaalplatform? En kan ik zelf bepalen wanneer de huurder dit moet betalen?
Je kunt zelf instellen wanneer de huurder de aanbetaling, borg en restbetaling moet overmaken. De aanbetaling ontvang je de volgende dag zodra de huurder dit heeft overgemaakt. De restbetaling ontvang je op de aankomstdatum van de huurder.

Hoe verlopen de betalingen tussen verhuurder en Micazu?

De verrekening van de 10% commissie aan Micazu vindt plaats op de aankomstdatum van de huurder, het moment dat je de restbetaling ontvangt (minus de commissie). 

De uitbetalingen die je ontvangt worden bijgeschreven onder de naam Online Payments Foundation. Micazu wordt in de omschrijving vermeld.

Welke betaalmogelijkheden worden aangeboden?

Wij bieden de volgende betaalmogelijkheden aan:

  • iDEAL - beschikbaar voor Nederlandse bankrekeningen
  • Visa - beschikbaar voor creditcards voorzien van het Visa logo
  • MasterCard - beschikbaar voor creditcards voorzien van het MasterCard logo
  • Mister Cash - beschikbaar voor Belgische bankrekeningen
  • SOFORT - beschikbaar voor Duitse bankrekeningen
  • Giropay - beschikbaar voor Duitse bankrekeningen
  • MyBank - beschikbaar voor rekeningnummers uit Luxemburg, Italië en Frankrijk
  • SEPA bankoverschrijving
Je dient via één van de bovenstaande opties je betaling aan Micazu uit te voeren. Wij accepteren geen transacties via Western Union, Money gram of andere soortelijke partijen.

Ik wil korting kunnen geven, hoe werkt dat met het betaalsysteem en de commissie?

Je kunt de prijs van een reservering altijd aanpassen tot het moment dat de huurder de restbetaling heeft voldaan. Omhoog, omdat de huurder bijvoorbeeld aangeeft toch iemand extra te willen meenemen, maar ook omlaag, omdat je terugkerende huurders bijvoorbeeld korting wilt geven. Een boeking van 1000,- geaccepteerd, maar besloten er toch 700,- van te maken? Dan betaal je commissie over 700,-.

Wie zit er achter Micazu?

Hoe het begon
In 2010 merkten wij dat het niet mogelijk was om zelf online direct een vakantiehuis te huren van een andere Nederlander, zonder tussenkomst van een traditionele vakantiehuisaanbieder. Wij hebben toen besloten om een online platform te ontwikkelen voor Nederlandse verhuurders die wij in contact brengen met Nederlandse huurders.

De naam Micazu komt van de Spaanse uitdrukking ‘Mi casa es su casa’ oftewel ‘mijn huis is jouw huis’. Deze uitdrukking past natuurlijk heel goed bij het concept van Micazu: je stelt zelf jouw huis ter beschikking aan andere mensen.

Team Micazu
Wij zijn een verhuurplatform met enthousiaste professionals. Onze verhuurders en huurders omschrijven ons als eerlijk, transparant, professioneel en ambitieus. We zien onszelf als echte teamspelers die het beste in elkaar naar boven halen. Een team dat bovendien al jarenlang met veel plezier samenwerkt, met elkaar én met de verhuurders en huurders.

Ontmoet team Micazu!

Wat doet Micazu?

Micazu.nl is al sinds 2010 een succesvol online platform waarop eigenaren zelf hun eigen vakantiehuis verhuren in meer dan 60 landen wereldwijd. De huurders boeken het vakantiehuis direct bij de eigenaar. Daardoor weten beiden precies waar ze aan toe zijn. Omdat er rechtstreeks bij de verhuurder geboekt wordt, is dat vaak een stuk voordeliger. Micazu werkt met een commissiemodel waarbij geen boekingskosten in rekening worden gebracht bij de huurder en de betaling afgerond dient te worden op het betaalplatform. 

Hoeveel bezoekers komen er op de website van Micazu?

Wekelijks ontvangt Micazu meer dan 90.000 bezoekers. Dat zijn bijna 5 miljoen bezoekers per jaar!

Hoe word ik als verhuurder geïnformeerd over nieuwe ontwikkelingen?

Ongeveer maandelijks wordt onze verhuurdersnieuwsbrief verstuurd naar alle verhuurders met daarin belangrijke ontwikkelingen, het laatste nieuws en leuke tips.
 
Via deze nieuwsbrief word je op de hoogte gehouden over alles wat er bij Micazu gebeurt. De nieuwsbrief is een belangrijk onderdeel van de communicatie van Micazu, dus zorg dat jouw e-mailadres klopt en dat je het e-mailadres van Micazu als betrouwbaar hebt gemarkeerd om te voorkomen dat nieuwsbrieven naar de ongewenste e-mail worden geplaatst.

Welke voorwaarden gelden er?

Anders dan de algemene voorwaarden waarmee je akkoord dient te gaan, zijn er geen voorwaarden waar jij je volgens Micazu aan moet houden. Je bent baas in eigen huis en hebt eigen regie over hoe je verhuurt. Dit betekent dat jij zelf je advertentie beheert, je tarieven bepaalt (en invoert), je kalender bijhoudt, boekingen accepteert/aanpast/annuleert en communiceert met je huurders.

We adviseren je wel met klem om altijd met een huurovereenkomst te werken, die je na acceptatie van de boeking naar je huurder toestuurt. Ook adviseren we je met klem om een duidelijk annuleringsbeleid uit te werken en in je advertentie en/of je huurcontract te communiceren. 

Wat zijn de gevolgen van het weigeren of annuleren van boekingsaanvragen?

Jij blijft altijd de baas over welke huurders jij in je verblijf toelaat. Je hebt dus altijd de mogelijkheid om boekingen te accepteren, te weigeren of achteraf te annuleren. Er zijn geen kosten verbonden aan het weigeren van boekingen, wel heeft het een negatieve invloed op de rangschikking in de zoekresultaten. 
 
Wij verwachten dat je jouw kalender op Micazu up-to-date houdt. Mocht het toch gebeuren dat je vakantiehuis inmiddels via een ander kanaal geboekt is of dat je de huurder door iets niet vertrouwt of niet in je vakantiehuis wilt hebben, kun je de aanvraag weigeren.
Wij raden altijd aan om op een aanvraag te reageren, ook als je deze weigert. Dan kan de huurder zo snel mogelijk verder zoeken naar een ander vakantiehuis. Het is ook fijn als je even meldt waarom de aanvraag geweigerd is.
 
Lager in de zoekresultaten
Het afwijzen of laten verlopen van een boekingsaanvraag heeft een negatieve invloed op de rangschikking in de zoekresultaten. Als je een boeking afwijst of laat verlopen, zal je advertentie 14 dagen lager in de zoekresultaten worden getoond. Mocht de reden van de afwijzing of het laten verlopen bij de huurder liggen en niet bij jou, dan kun je contact met ons opnemen en kunnen we je ranking verlaging opheffen.

Hoe kan een huurder contact met mij opnemen?

Huurders kunnen op 2 manieren contact met je krijgen.
 
  1. Berichten
    Via de link Stel een vraag aan de verhuurder in jouw advertentie op Micazu kan de huurder kosteloos vragen aan de verhuurder stellen. Via dit vraag- en-antwoordsysteem kunnen de huurder en verhuurder onbeperkt berichten naar elkaar versturen. Als alle vragen van de huurder zijn beantwoord, kan hij of zij een boeking plaatsen via de kalender in de advertentie. Er worden geen kosten in rekening gebracht als een huurder een vraag stelt. Wanneer je een bericht ontvangen hebt, wordt je per mail en gratis SMS op de hoogte hiervan gebracht.
  2. Boekingen
    In de advertentie beschik je over een eigen boekingskalender waarin je de beschikbaarheid en tarieven beheert. Huurders die graag in jouw vakantiehuis willen verblijven, plaatsen via de boekingskalender op Micazu een boeking.
Als er een nieuwe boekingsaanvraag is gemaakt, ontvang je direct een sms en een e-mail. De boeking vind je in de Micazu beheeromgeving. In de beheeromgeving kun je de boekingsaanvraag accepteren of afwijzen. Als je niet reageert, verloopt de aanvraag automatisch na 5 dagen. Je kalender blijft dan geblokkeerd, omdat we niet kunnen garanderen aan andere huurders dat deze periode daadwerkelijk vrij is. Je hebt ook de optie om 5 dagen te verlengen.

Wat gebeurt er als de huurder annuleert? 

Uiteraard kan het voorkomen dat de huurder de boeking wil annuleren. Belangrijk is om te weten of de boeking door jou wel of niet geaccepteerd is. 
 
Nog geen geaccepteerde boeking:
Als je de boeking nog niet geaccepteerd hebt, dan is volstaat het als de huurder je schriftelijk op de hoogte te brengt van de annulering met daarbij verwoord wat de reden is waarom hij of zij wil annuleren. Als verhuurder kun je dan de boeking in het systeem annuleren.
 
Wel al een geaccepteerde boeking:
Als je de boekingsaanvraag geaccepteerd hebt, dan moet de huurder jou schriftelijk op de hoogte te brengen van de annulering met daarbij ook de reden van annuleren. In dit geval gelden de annuleringsvoorwaarden zoals deze in jouw advertentie en/of huurovereenkomst vermeld staan.

Hoe werken de reviews?

Bij Micazu ontvangen huurders die via de Micazu kalender geboekt hebben bij thuiskomst van de vakantie automatisch een e-mail met een uitnodiging om het vakantiehuis te beoordelen. Als de huurder een review schrijft, wordt deze automatisch na 14 dagen in de Micazu advertentie geplaatst. We houden 14 dagen aan, omdat we de verhuurders even de tijd willen geven om een reactie te schrijven op een review. We adviseren aan onze verhuurders om op elke review te reageren, zowel de goede als de minder goede reviews. In je beheeromgeving kun je, binnen de termijn van 14 dagen, zelf een review al eerder actief maken. Deze wordt dan meteen in je advertentie getoond.  

Wat kun je zien in de statistieken van jouw vakantiehuis?

In de beheeromgeving van jouw vakantiehuis vind je een overzicht van al je boekingsaanvragen, boekingen, ontvangen berichten, het aantal bezoekers op: je advertentie, land, streek of plaats per dag maand of jaar en tot slot hoe vaak jouw vakantiehuis als ‘favoriet’ is opgeslagen. 

Hoe maak ik een advertentie aan?

Je kunt je aanmelden door een account aan te maken op: www.micazu.nl/verhuren

Het aanmaken van een account is geheel vrijblijvend. We vragen je om je e-mailadres en een wachtwoord voor je account te creëren. Vervolgens kun je jouw advertentie vorm gaan geven.

Kan ik nog opzeggen nadat ik mij heb aangemeld?
Je kunt op elk moment je aanmelding stopzetten door een e-mail te sturen naar [email protected]. Houd er rekening mee dat lopende boekingen door blijven lopen op het platform. Ook wanneer je opzegging is verwerkt en je advertentie offline staat heb je nog toegang tot je account.

Welke stappen moet ik doorlopen om mijn advertentie te maken?

Je kunt je advertentie vormgeven door middel van 7 eenvoudige stappen. Je kunt op elk gewenst moment de advertentie nog aanpassen en informatie toevoegen. De advertentie gaat pas online wanneer je alle stappen hebt doorlopen en de onboarding van OPP (ons veilige betalingsplatform) succesvol hebt afgerond.
 
  1. Locatie & basisgegevens
    Hier vul je de locatie en basisgegevens van je vakantiehuis in, zoals het aantal slaapkamers en woonoppervlakte.
  2. Advertentieteksten
    Beschrijf je vakantiehuis en introduceer jezelf in een korte tekst. 
  3. Foto’s & video’s 
    Voeg foto’s (en video’s) toe van jouw vakantiehuis en geef ze een korte beschrijving.
  4. Tarieven & bijkomende kosten
    Jij bepaalt je eigen tarieven. Voeg hier de gewenste tariefperiodes toe (minimaal 4 weken, echter bij voorkeur voor de komende 12 maanden). Je kunt altijd hetzelfde tarief hanteren, of bijvoorbeeld verschillende tarieven per seizoen of per maand. Ook geef je per tariefperiode het minimaal verblijf aan en welke wisseldagen (aankomst/vertrek) er mogelijk zijn. Bij de bijkomende kosten kun je zaken als de borgsom en de schoonmaak toevoegen.
  5. Zoekcriteria & indeling
    De zoekcriteria die je invult zijn de criteria waar de huurder mee kan zoeken, denk hierbij aan de aanwezigheid van een privé-zwembad of een airconditioning, maar bijvoorbeeld ook of huisdieren welkom zijn. 
  6. Tips voor de huurder
    Jij als verhuurder weet natuurlijk als geen ander wat er in de omgeving te doen is. Je kunt hier zowel praktische tips (bijvoorbeeld een pinautomaat) als leuke bezienswaardigheden en activiteiten toevoegen.
  7. Je gegevens
    Tot slot vul je je gegevens in en ga je akkoord met de algemene voorwaarden.

     
Bij elke stap krijg je hulp, door op het vraagtekenicoontje te klikken. Kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar [email protected] of bel ons van maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren op +31 (0)71 760 1650 om direct geholpen te worden.
 
Tips voor het maken van een goede advertentie
Het is belangrijk dat de geïnteresseerde huurders door de advertentie een helder beeld krijgen van je vakantiehuis. Zorg er daarom voor dat je advertentie zo compleet mogelijk is. Kies duidelijke en uitnodigende foto’s van zowel het interieur (bij voorkeur minimaal één foto van elke kamer) als de buitenruimte, omschrijf in je advertentietekst wat jouw huis zo leuk en uniek maakt en zorg dat je tariefperiodes en bijkomende kosten kloppen. 
 
Via de advertentiescore in de beheeromgeving word je altijd geattendeerd op onderdelen die je zou kunnen updaten en/of uitbreiden. 

Wanneer wordt mijn advertentie live gezet?

Je hebt alle 7 stappen doorgelopen en je bent akkoord gegaan met onze Algemene voorwaarden, top! Vervolgens moet je éénmalig de onboarding van OPP (ons veilige betalingsplatform) voltooien om jouw identiteit en bankrekening te verifiëren. Hiervoor is de verificatie van jouw (EU of UK) bankrekeningnummer en identiteit verplicht. Dit proces duurt gemiddeld twee werkdagen.
 
Als je de onboarding succesvol hebt doorlopen, wordt jouw advertentie gecheckt door het Customer Care team. In sommige gevallen wordt je per e-mail verzocht om extra informatie aan te leveren of bepaalde onderdelen uit te breiden. Als alles correct is ingevuld, wordt jouw advertentie online gezet en kan het verhuren beginnen!

Welke promotiemogelijkheden zijn er?

Je kunt ervoor kiezen om jouw vakantiehuis extra onder de aandacht brengen met de Micazu promotiemiddelen, je kiest zelf op welke Micazu site je de promotie wilt hebben (.nl of .de of .com etc.). Bij elke promotie staat vermeld of het per direct beschikbaar is of vanaf een bepaalde datum, wat de looptijd is en wat de kosten zijn van de promotie. Je kunt kiezen uit de volgende promoties:

Promotie op de homepage
Je kunt een promotie plaatsen op de homepage van Micazu. Wees er voor Micazu.nl op tijd bij, want het aantal plaatsen is beperkt! 
Voorbeeld promotie homepage:
 
Promotie op land, streek of plaats
Veel bezoekers op Micazu zoeken meteen op een specifiek land of specifieke streek. Je kunt adverteren op de land-, streek-, of plaatspagina van je vakantiehuis. 
Voorbeeld promotie zoekresultaten Curaçao: 
 
Promotie op een themapagina
Ook kunnen bezoekers vakantiehuizen met een bepaald thema zoeken zoals Groepsaccommodatie of Overwinteren. Alle huizen die voldoen aan dat thema worden getoond op die pagina. Staat de gewenste optie er niet tussen, controleer dan of je het wel hebt aangevinkt bij Zoekcriteria & indeling. 
 
Last minute
Is je vakantiehuis op korte termijn beschikbaar? Plaats dan een Last minute promotie. De Last minute komt op de speciale pagina Last minutes te staan en verschijnt ook met een opvallende oranje banner in de zoekresultaten. 
Voorbeeld last minute:
 
Flexibel annuleren
Wanneer je aan huurders wilt laten weten dat zij de boeking flexibel kunnen annuleren, kun je deze promotie toevoegen aan je advertentie. Je advertentie zal dan op de Flexibel annuleren-pagina worden geplaatst en zal daarnaast ook met een banner met daarop ‘Flexibel annuleren’ opvallen in de zoekresultaten en ook in je advertentie. Zo weten de bezoekers van onze website precies welke verhuurders dit aanbieden.
Moet ik zelf een huurcontract opstellen?
 

Nadat je een boekingsaanvraag hebt geaccepteerd, is de bemoeienis van Micazu ten einde. Het is de bedoeling dat je, na het accepteren van de boeking, zelf contact opneemt met de huurder om verder de zaken (zoals een eventueel huurcontract, afspraken over de sleuteloverdracht etc.) rondom de boeking te regelen.

Wij adviseren om altijd met een huurcontract te werken.